Selectivitat 2024

ESTRUCTURA DE L'EXAMEN


Com a curs de transició (2023-2024), i a mesura que es desenvolupin les programacions del nou currículum de Batxillerat i s’aprovi el Reial Decret previst d’accés a la Universitat, recuperem l’estructura de la prova anterior a la pandèmia.


Estructura de la prova

1. La prova constarà de CINC exercicis i n’hauràs de triar DOS.

2.El primer consisteix en realitzar el comentari d’una obra contemporània i el segon en triar una opció de les altres tres: art antic, art medieval o art modern.

3. Cada exercici valdrà 5 punts.

4. Exercici 1

Es pot escollir entre una opció A i una B. Les obres són sempre d’art de l’època contemporània, entenent aquesta com el període que abasta des de finals del segle XVIII (neoclassicisme) fins a l'actualitat.

En aquest exercici es formulen dues preguntes de resposta oberta. En la primera, que val 1 punt, es demana com analitzar una obra arquitectònica, escultòrica o pictòrica; i en la segona, que val 4 punts, s'ha de desenvolupar l’esquema anterior en l’obra d’art contemporani que es proposa (amb una opció A i B a escollir). Les preguntes sempre es plantegen de la mateixa manera:

  1. Feu un esquema o resum del procediment que apliqueu en el comentari d’una obra arquitectònica, pictòrica o escultòrica.
  2. Desenvolupeu l’esquema o el resum de la pregunta anterior en el comentari de l’obra "x".

 

5. Exercicis 2, 3 i 4

En cadascun d’aquests exercicis es proposarà una obra que correspondrà, respectivament, als períodes:

  • Art Clàssic (Grècia i Roma)
  • Art Medieval (Romànic, Gòtic, Bizantí i Islàmic)
  • Art Modern (segles XV, XVI, XVII i XVIII)

Cadascun dels exercicis contindrà cinc qüestions. Cada qüestió valdrà 1 punt

Amb independència de quina sigui la tipologia (pintura, escultura o arquitectura) de cadascuna de les tres obres d'aquest segon exercici, les qüestions plantejades seguiran un mateix esquema.

A la qüestió a) es demanarà situar l'obra en el seu espai cronològic, històric i cultural.

A la qüestió b) es demanen característiques formals o conceptuals d’una de les tipologies no coincidents amb la de la imatge a comentar. Així si la imatge és pintura, les característiques demanades seran d'arquitectura o escultura.

A la qüestió c) les preguntes es formulen en funció de la tipologia de l’obra, i incideixen en aspectes relatius a característiques formals, compositives, tècniques i estructurals (materials, reconeixement d’espais, tipus de coberta, organització d’una façana, composició, color, llum...).

A la qüestió d) les preguntes versen sobre característiques conceptuals, i, segons la tipologia de l’obra, incideixen, si es tracta de pintura o escultura, sobre la iconografia, tema, models literaris o plàstics, significat i funció; i, si es tracta d'arquitectura, en l'anàlisi del seu significat, simbolisme o funció.

Finalment, la formulació de la qüestió e) pot respondre a diversos tipus d'enunciat i és on s’incorporen de manera explícita els sabers, competències i metodologies del nou currículum. A tall d’exemple anotem algunes possibilitats:

  • *Relacionar obres i autors.
  • *Indicar sobre una planta, un alçat o una façana els noms de les parts numerades.
  • *Identificar termes de vocabulari i moviments artístics.
  • *Comparar dues obres en relació a la perspectiva, les característiques formals o conceptuals.
  • *Enumerar obres, artistes o arquitectes d'una determinada època.
  • *Ordenar cronològicament determinats períodes, moviments, tendències, obres.
  • *Relacionar l'obra amb una altra del seu mateix context cronològic i/o estilístic, o amb una obra del període oposat.
  • *Interpretar una obra des de les perspectives de gènere.
  • *Manifestar criteris a favor o en contra en relació a debats patrimonials.
  • *No necessàriament les obres i esquemes reproduïts en aquest exercici e) van acompanyades de la identificació de títol o autor. Depèn, això, del tipus de qüestió que es formuli.

 

6. Les obres d'art que poden ser objecte d'examen a la PAU són obres considerades mestres i de popularitat innegable que solen ser presents a tots els manuals d'Història de l'Art. Tanmateix, es proposa a l'annex una llista reduïda d'obres de cada període, que són les que encapçalen els cinc exercicis de la prova. Es considera fonamental tenir una visió general de totes les èpoques per un desenvolupament òptim de la prova.

7. En el conjunt de la prova hi ha almenys una obra d'art catalana.

8. Les obres que encapçalen cadascun dels exercicis van identificades amb el seu títol i nom de l'autor o autora, si és conegut.

9. Es procura que l'obra d'art contemporani de cada opció no sigui del mateix vehicle (si a una opció és una pintura, a l'altra és una obra arquitectònica o una imatge escultòrica) i que mantinguin una certa distància en el temps, la qual cosa no vol dir que una sigui forçosament del XIX i una altra del XX.

10. Es procura que les obres d’època antiga, medieval i moderna no siguin del mateix vehicle (si una és una pintura, les altres seran una obra arquitectònica i l’altra escultòrica.)



CRITERIS GENERALS D'AVALUACIÓ


1. Es valorarà d’una manera especial la correcció lingüística, l’ordre en l’exposició, la claredat en la utilització del vocabulari general específic i la comprensió de la matèria.

2.A la primera pregunta de l’Exercici 1 es valora la coherència i riquesa de l’esquema que es proposi. A tall d’orientació es considera que un esquema ha de respondrea quatre grans blocs: fitxa tècnica (camps per a la identificació d’una obra), context històric, anàlisi formal i estilística i interpretació conceptual, els quals cal que s’especifiquin amb més detall segons la tipologia de l’obra a comentar.

3. Atès que la primera i la segona pregunta de l’Exercici 1 estan íntimament relacionades, es valorarà específicament no tant la quantitat de coneixements sobre l’obra proposada, sinó l’aplicació ordenada i coherent del resum o l’esquema donats com a resposta a la primera pregunta.

4. Cal analitzar l’obra de l’Exercici 2 contestant, una a una, les qüestions. És fonamental respondre allò que pertoca en cada qüestió. 

5. Tot i que es penalitzin els errors sempre es tindrà més en compte i es valorarà positivament allò que aportis de manera correcta, més que no pas allò que deixis de dir. 


Font: Història de l'art. Canal Universitats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario